Ping Yahoo
selamat datang di blog saya

Pengikut

Berita Bola

Sabtu, 22 Oktober 2011

Keistimewaan Membaca dan Menghafal Al-Qur'an

ALLAH berfirman,"sebenarnya AL-QURAN itu adalah ayt2 yg nyata di dlm dada org2 yg diberi ilmu. Dan tidak ada yg mengingkari ayt2 Kami kecuali org2 yg zalim.." (Surah Al-Ankabut:49)
di sini,ana ingin berkongsi skdt tntg kelebihan membaca al-Quran berdasarkan SABDA RASULULLAH..
antaranya:-
(1)- orang mukmin yg membaca al-Quran - Rasulullah mengumpamakan mereka ini sbg sebiji limau atau uttrujjah di mana baunya harum, dan manis rasanya.

(2)- orang mukmin yg tidak membaca al-Quran - Badinda m'umpamakan mereka spt buah tamar, yg tidak mempunyai bau.tetapi rasanya manis dan sedap.

(3)- golongan munafik - Nabi bersabda, seperti Raihanah (bauan) baunya harum tetapi rasanya pahit. cnthnya ialah spt org yg membaca al-Quran utk memenangi sesuatu p'tndngn.

(4)- golongan munafik yg langsung tidak membaca al-Quran - mereka spt hamzalah atau timun yg pahit, tiada bau, sementara rasanya pula pahit..

Antara kelebihan membaca al-quran...
>((KELEBIHAN DI DUNIA))
1) DIJANJIKAN REZEKI YG MELIMPAH - tidak kira sama ada dari segi kesihatan, perniagaan dan sbgnya..

2) BERDISIPLIN - individu yg membaca dan menghafaz al-Quran, secara x lgsg akan menjadi seorg yg b'disiplin. Dia akan menjaga kehormatan al-Quran, serta menjaga perangai dan tingkah lakunya agar x hilang segala hafalannya.

3)- KUAT INGATAN - utk m'hafaz al-Quran, ssorg itu perlulah memahirkan dirinya dgn bacaan al-Quran. Barulah dpt hafaz.. dgn ini,secara x lgsg akn m'jdkan ssorg itu kuat ingatannya.

4)- MEMBERSIHKAN HATI - utk mmbaca al-Quran,apatah lg jika jika ingin m'hafaznya, ssorg itu perlulah m'bersihkan hatinya dr sbrg dosa,baik dosa kecil mahupun dosa bsr. Ini kerana setiap dosa yg dilakukan itu ibarat setitik noda hitam di dlm hati yg akan menjd byk dan seterusnya akan menutupi hati dr Nur (cahaya) dan hidayah ALLAH. Apabila hati bersih, maka mudahlh kita utk m'baca dan m'hfz al-Quran.

5)- MENJELMAKAN AKHLAK YG MULIA - Sayidatina Aisyah ad meriwayatkn apabila para shbt bertanya,bagaimana akhlak Rasulullah?.. maka jwb Aisyah,"Akhlak baginda adalah spt al-Quran yg bergerak. shbt..utk membaca al-quran, kita perlu m'brshkn didi dari sbrg maksiat / perilaku yg m'bawa kpd dosa. dari situ, kita akan t'latih utk m'jd sorg yg b'akhlak mulia. hal ini merangkumi p'tuturan, pndgn, p'dgrn dan fikiran.

6)- MENGASAH SUARA - kat sini, bkn b'mksd asah suara utk menyanyi, tp sesiapa yg rjn m'baca al-Quran, akan m'amalknnya sejak kecil, suaranya akn m'jd lunak dan indah kdengaran. ini kerana al-Quran dibaca dgn pnh tartil, tertib, mengikut tjwd dan disertakn lg dgn k'indhn ilmu taranum..

7)- TIADA YG FAKIR,PAPA KEDANA, & MERANA - Allah yg mnurunkn al-Quran, maka Allah juga akan m'jaga sesiapa yg m'baca, m'hfz dan m'amalkn ajrn yg t'kndg di dlmnya. bkn b'mksd  miskin hdp harta / hidup melarat,ttp Allah m'berikn ksenangan dan kmudhn dlm sgala urusan kpd sesiapa shj..

8)- DIANGKAT SEBAGAI PEMIMPIN - sesiapa yg m'baca,apatah lg m'hfz, maka akan diangkat m'jd pmimpin. hal ini merupakan kesinambungan dr dspln diri seseorg, kblhn b'hujah yg meyakinkn, serta akhlak yg mulia. sekali gus m'jdkn ssorg itu plhn utama utk m'jd ketua atau naqib..

>((KELEBIHAN DI AKHIRAT))
selain dr kelebihan di dunia, individu juga akn mnkmati plbgai keistimewaan di akhirat. antaranya:

1)- MENJAMIN KETURUNAN - Hadis riwayat al-Hakim, "Barang siapa yg m'hfz al-quran,maka akai dipakaikan mahkota kpd kdua-dua ibu bapanya.. di mana cahaya yg memncar dari mahkota itu adlh lbih baik dan lbih menyinari dari cahaya Matahari yg ada di dunia ni"..

2)- PARA SYUHADA PERANG UHUD - Nabi amt memuliakan org yg m'hfz al-Quran spt ganjaran pahala yg dperoleh oleh syuhada yg syahid semasa perang uhud.

3)- BONUS - Allah akn m'beri bonus (syafaat dan sbgnya) kpd golongan yg m'jaga dan m'hafaz al-Quran ketika di akhirat kelak..

ternyata AQ m'punyai plbgi klbhn di dlmnya. maka m'jd 1 kmstian kpd umat Islam m'amalkn pmbacaan AQ. wlupn x dpt m'bca setiap hari, tp jika dibaca sehari 1 ayt skali pn,kita akn tetap m'dpt gnjrnnya.
NATIJAHNYA: b'pgg teguh pd AQ dan ajaran yg terkndung di dlmNya memainkn prnn t'hdp kperibadian ssorg, mngktkn ksihtn, mlndungi dari plbgi pnyakit psikologi dan m'bntu m'buat kptsn yg tepat dlm situasi yg getir.. 
jd, al-Quran adlh jln kita utk m'jd kreatif, memmpn dri sndr, keluarga dan masyarakat, seterusnya bahagia & berjaya di dunia akhirat..insyaALLAH,AMIN~ allahua'lam...

0 komentar: